فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام دارای 149 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام :

فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام

قسمتی از متن:

) كفایت

مدیریت و اداره یك سازمان را نمی‌توان به هر آدم با ایمان و متخصص واگذار كرد، زیرا در مدیریت ، ایمان و تخصص شرط لازم هست، ولی شرط كافی نیست، بلكه مدیریت غیر از این دو شرط، به شرط سومی هم نیاز دارد و آن كفایت و توانائی بر اداره است.

منظور از كفایت، آن توان و برجستگی ویژه‌ایكه در محدوده مسئولیت هماهنگی لازم را ایجاد می‌كند، مشكلات پیش آمده را از سر راه برمی‌دارد، ضعفها را تقلیل وقوتها راافزایش می‌دهد و در یك جمله بایدگفت: ایمان و تخصص را در خارج از ذهی با یكدیگر درآمیخته و به آن نمود عینی می‌بخشد.

این معنا را از سخنان جامع و زیبای پیشوایان دین بدست می‌آوریم كه هر كدام از آن بزرگواران در مناسبت‌های مختلف كفایت را به بعنوان یكی از معیارهای شایستگی در مدیریت معرفی كرده‌اند. در این مورد از پیامبر اكرم (ص) نقل است كه فرمودند:

«قال رسول الله (ص): لاتصلح الامامه الالرجل فیه ثلاث خصال: ورع یحجره عن معاصی الله، و حلم یملك به غضبه، و حسن الولایه علی من یلی حتی یكون كالولدالرحیم»

«پیامبر خدا فرمود: صلاحیت مدیریت و امامت امت اسلامی را ندارد، مگر كسیكه دارای سه خصلت باشد:

1) قدرت پرهیزگاری و تقوائی كه او را از معصیت خداوند بازدارد.

2) توان و شرح صدری كه موجهای شیطانی برخاسته از هوای نفس را كنترل نماید.

3) توانائی چنان نیكو مدیریتی نسبت به همكارانش، كه چون فرزندی در زیر چتر محبت قرارشان دهد.

همچنین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه در خصوص واگذاری امامت، كه در اصل همان مدیریت اجتماعی، سیاسی، عبادی، اقتصادی و فرهنگی جامعه اسلامی می‌باشد می‌فرمایند:

«ایها الناس، ان احق الناس بهذا الامرافواهم علیه و اعلمهم بامرالله فیه»

«ای مردم! همانا سزاوارترین مردم به این امر (خلافت – مدیریت) كسی كه تواناترین بر اجرای امور و داناترین به فمران خداوند در فهم مسائل باشد.»

ایشان ضمن سفارشاتی كه در امر كشورداری به مالك اشتر می‌كند، یكی از شرایط واگذاری مدیریتها را كفایت می‌داند و می‌فرماید:

« لا تقبلن فی استعمال عمالك و امرائك شفاعه، الاشفاعه الكفائه و الامانهظ

« ای مالك، در بكارگیری كارمندان و مدیرانی كه باید زیر نظر تو كار كنند، هیچگونه واسطه و شفاعتی را نپذیرد، مگر شفاعت كفایت و امانت را»[3]

آئین اسلام در مدیریت، همانگونه كه بر معیار ایمان اصرار دارد، بر معیار كفایت نیز پا فشاری می‌كند و سند مدیریت را به كسی می‌سپارد كه قدرت استفاده از ایمان و تخصص را در مقام اجرا داشته باشد و ملاكهائی چون ریش سپید، حسب و نسب معروفتر، سن و ثروت بیشتر را كه در نظامهای جاهلی و طاغوتی تاریخ معیار اشغال منصب مدیریت بود، مردود می‌شمار و نمونه‌های فراوانی تاریخی در حكومت پیامبر (ص) و علی (ع) گواه بر این مطلب می‌باشد كه اینجانب به خاطر اختصار تنها به یكی از آن نمونه‌ها اشاره می‌كنم:

در سال هشتم هجرت، پیامبر اسلام با لشگر مجهز عازم مكه گردید، تا مركز بت‌پرستان را در هم شكند وخانه كعبه را از لوث بتان پاك نماید، عظمت و تدبیر پیامبر در فرماندهی سپاه اسلام باعث گردیدتا شهر مكه بدون خونریزی بدست مسلمان فتح شود و سردمداران كفر در برابر هیمنه لشكر توحید تسلیم گردند. هنگامیكه پیامبر اسلام مكه را ترك می‌كرد، جوانی بنام عتاب بن اسید را به عنوان نماینده خود در مكه گذاشت و مدیریت اداره‌آن شهر را به او واگذار نمود و فرمود:

«لو اعلم لهم خیراَ منك استعملته علیهم»

«اگر برای اداره كردن و مدیریت مكه بهتر از تو كسی را می‌شناختم، او را برای مدیریت انتخاب می‌كردم»

جمعی از دانه درشتهاوریش سفیدهای قبائل كه داعیه بزرگی داشتند، بكار پیامبر اعتراض كردند كه چرا جوانی كم سن و سال را به مدیریت شهری چون مكه كه بزرگانی در آن وجود دارند، برگزیده است.

وقتی كه پیامبر اسلام، چنین اعتراضی را شنید و از اینكه درخشش ارزشهای اسلامی آنچنان كه باید فكر و فرهنگشان را روشن نساخته تا جائیكه هنوز هم جوانی جرم به حساب می‌آید به عنوان آموزگاری والا در جمله‌ای كوتاه معیار شایستگی را در نماینده خود مشخص فرموده و گفت:

«و نباید هیچیك از شما به خاطر كمی سن با مدیریت عتاب ابن اسیر مخالف كنید زیرا، هر كس كه سن بزرگتر دارد، برتر نیست، بلكه هر آنكس كه برتر است، او بزرگتر است».

با توجه به مسائل گفته شده، می‌توان نقش نیروی انسانی را در پیشبرد اهداف و وظایف مهمی كه بعهده دارند، بالاخص در بخش دولتی و در جهت اداره امور كشور، متوجه شد،و بدین ترتیب كار گزاران دولت را می‌توان جزو موثرترین اركان تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی كشور به شمار آورد.


- نهج البلاغه – خطبه 172.

- نهج البلاغه.

- نگرش بر مدیریت اسلامی – سیدرضا تقوی – چاپ اول

- همان منبع.

- اصول كافی، جلد دوم – ص 298.

فایل ورد (word) معیارهای شایستگی مدیریت وویژگیهای یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام
فهرست مطالب

عنوان صفحه

پیشگفتار

فصل اول: كلیات

1- مقدمه

2- معرفی موضوع فایل

3- اهمیت فایل

4- انگیزه و هدف از فایل

5- روش فایل

6- موانع و مشكلات فایل

فصل دوم: ضرورت شناخت انسان و رهبری از دیدگاه اسلام

1- طرح بحث

2- ضرورت شناخت انسان از دیدگاه اسلام و قرآن

3- ضرورت شناخت رهبری و مدیریت برای انسان

4- تحلیلی از رهبری و مدیریت در اسلام

فصل سوم: ضرورت شناخت سازمان از دیدگاه اسلام

1- سازمان چیست؟

2- فلسفه وجودی سازمانها

3- مفهوم اسلامی سازمان

فصل چهارم: سیر تحول مدیریت در تاریخ زندگی انسان

1- رهبری و مدیریت در جوامع باستانی

2- نگرش بر جنبش مدیریت عملی

3- بررسی مكاتب و تئوریهای مدیریت

فصل پنجم: بررسی معیارهای شایستگی مدیریت از دیدگاه اسلام

1- طرح بحث

2- معرفی معیارها

الف - تعهد

ب- تخصص

ج - كفایت

فصل ششم: بررسی شرایط و اوصاف یك مدیر موفق از دیدگاه اسلام

الف) طرح بحث

1- اشراف مدیر

2- قدرت مدیر

3- قاطعیت مدیر

4- مدیر مجری قانون

5- كار امروز را به فردا نیداختن مدیر

6- ایجاد جو تشویق و تنبیه

ب) معرفی عوامل موثر در موفقیت مدیر

1- اختیار

2- اعتماد به نفس

3- تنظیم وقت و تقسیم كار

4- ایجاد روابط صمیمانه انسانی

5- گذشته‌نگری

6- آینده‌نگری

7- ابهام‌زدائی

منابع و مآخذ

لینک کمکی